Ten post jest na wykopie – pomóż mi przekonać zenbox i wykop proszę!
Poziom irytacji zenboxem ostatnio rósł, a dzisiaj osiągnął zenit.
Prolog
Niedługo startuję z nowym projektem Gear I Got. Niektóre odcinki mają już swoich sponsorów. Niektórym sponsorom pokazuje video, które produkuje podczas produkcji (np. fragmenty kiedy mówię o ich ofercie), a także finalny odcinek (np. do oceny merytorycznej odcinka, żeby nie było, że w instrukcji czegoś nie doczytałem). Edytuje w Final Cucie i podczas edycji łatwiej mi robić synchronizację projektu na serwer (uploadują się tylko zmiany) niż co chwilę wrzucać cały zrenderowany projekt na YouTube. Mam przecież „Hosting bez zmartwień” posiadający „Nieograniczone miejsce i transfer”. Fantastycznie się do tego nada. #kappa
Akt 1 – upload
Zapuszczam rsynca do zenboxa. Idzie trochę jak po grudzie (prędkość między 200-800KB/s), ale źle też nie jest. Po uploadzie 32GB dostaję błąd „Disk quota exceeded”. WTF? Przecież jest „Nieograniczone miejsce i transfer”. No to piszę posta na FB i wklejam go FanPage zenboxa, bo ostatnio mi nie odpowiedzieli jak ich tylko zlinkowałem.
Akt 2 – support przez FB
Support zenboxa na FB mi pisze
„Tutaj jak wspomniałem przestrzeń na zasoby powiązane z serwisami www jest zgodnie z ofertą nieograniczona, jednak w tym wypadku system dokonał automatycznej blokady z uwagi na wykorzystanie przestrzeni jako storage.” (link).
Odpowiadamiam, że uploadowane przeze mnie pliki są związane z serwisem www, który prowadzę. Support prosi mnie o utworzenie ticketu.
Akt 3 – support przez maila – zmiana zeznań nr 1
Po stworzeniu ticketu support pyta mnie o ilość danych, które chciałbym przechowywać. Odpowiadam podając także dokładanie na jakiej zasadzie działa mój serwis. Dostaję odpowiedź
zenbox
Panie Bartoszu, zgodnie z naszym regulaminem nielimitowany dysk podlega tylko treścią strikte związanych z wyświetlaniem strony internetowej i jej plikami. Niestety materiał video udostępniany Pańskim Klientom podlega już pod usługę Premium Storage, więc nie będzie możliwości, aby bez tej usługi udostępnił Pan tak duży materiał filmowy.
sup
Ok. Czyli jak zamieszczę swoim klientom player video, to będzie już treścią strikte związaną z wyświetleniem strony internetowej?
zenbox
Panie Bartoszu, zgodnie z informacjami jaki zostały Panu przekazane wszelkie materiały wideo udostępniane w znacznych ilościach podlegają usłudze Premium Storage. Głównym powodem takiego stanu jest sposób w jaki rozliczana jest nasza usługa to jest UU. Niestety z uwagi na ten model usługi, zliczanie ruchu dla tego typu materiałów nie jest możliwe co w rezultacie pfzekałada się na konieczność wykluczenia tego typu materiałów z usługi o czym mówi nasz regulamin.
Oczywiście rozumiemy też tu prowadzoną przez Pana działalność i konieczność udostępniania materiałów swoim klientem. W takim wypadku jesteśmy w stanie zaoferować możliwość czasowego przechowywania takich materiałów jednak z pewnym ograniczeniem. Jeśli jednak chciałby Pan, aby materiały były przechowywane na koncie stale, wykupienie wspomnianej usługi będzie konieczne.
sup
Proszę o punkt regulaminu, który o tym mówi. Bo w momencie podpisywania przeze mnie umowy kupna usługi z zenbox takiego zapisu rozróżniającego materiały związane z prowadzeniem strony na wideo i pozostałe nie istniały.
zenbox
Panie Bartoszu, informacje na temat tych materiałów znaleźć może Pan w §4 pkt 2 podpunkt b.
sup
§4 2. b) “wykorzystywanie infrastruktury Usługodawcy do przechowywania i udostępniania plików audio, video, archiwów, obszernych zbiorów zdjęć czy danych binarnych inaczej nie sklasyfikowanych, chyba że są to materiały stricte marketingowe„
Materiały video są dla moich klientów strikte marketingowe, bo działamy na zasadzie sponsoringu. Także nie podlegam pod ten punkt.
Akt 4 – kontynuacja ping-ponga – zmiana zeznań nr 2
zenbox
Zgodnie z regulaminem i jego paragrafem §4 pkt.1 nie możemy zgodzić się na tak nieekonomicznie zarządzania zasobami naszych serwerów. Zgodnie z regułami fair use jest to niemożliwe i proszę o zrozumienie w tej kwestii zważając na to, że korzysta Pan jednak ze środowiska współdzielonego.
sup
Oczywiście możemy bawić się zgaduj zgadulę i losować kolejne punkty regulaminu.
§4 1.: “Usługobiorca jest zobowiązany do korzystania z Usługi z uwzględnieniem zasad f air use, tj. wykorzystywania zasobów Usługodawcy w sposób ekonomiczny oraz zgodny z ich przeznaczeniem.”
Nie ma tutaj słowa o środowisku współdzielonym. Moimi klientami są firmy, które sponsorują materiał video, który jest materiałem marketingowym. Jest to fair use. Punnkt nie ma zastosowania. Proszę losować kolejny.
Czyli zmiana zeznań nr 2 – teraz się czepiają fair use, IMHO w moim przypadku dalej pudło.
Akt 5 – przychodzi prezes – zmiana zeznań nr 3
Support przekazał prawdopodobnie zgłoszenie do wyższego działu
zenbox
Panie Bartoszu bardzo mi przykro ale nie mogę zgodzić się na takie nie ekonomiczne gospodarowanie zasobami, jeśli zależy Panu na konkretnym paragrafie to jest to paragraf 4 punkt 1.
Może oczywiście Pan skorzystać z przestrzeni rozliczanej za GB w kwocie 20zł netto za każde 10GB, jest to cena bez naszej marży.
Pozdrawiam,
Bartosz Gadzimski
Prezes Zarządu zenbox.pl
sup
Dobry wieczór,
W takim razie proszę zmienić swój slogan z „Nieograniczone miejsce i transfer” na „Nieograniczone miejsce i transfer dopóki nie nie zużyjesz za dużo na swoją stronę, wtedy już nie”. Wyszło długie, także proponuję dodać gwiazdkę.
Korzystam z innych usług, które mają podobne obietnice m.in. CrashPlan, tylko, że tam Unlimited i Fair Use nie jest nadużywane i przechowuję tam ponad 4 TB (na dowód screen) i jakimś cudem mieści się w Fair Use. Według mnie złożył Pan dawno temu obietnicę, żeby zdobyć sobie szybko rynek jako nowy gracz, której nie jesteście w stanie dotrzymać i teraz zbieracie tego rezultaty. Pana wypowiedź nie jest niestety dla mnie żadnym zaskoczeniem, tylko potwierdzeniem spadających wyników sprzedaży.
Pozdrawiam,
Bartek Nowakowski
Były użytkownik zenboxa w 2017 roku
Zmiana zeznań nr 3 teraz dostaję cenę „Premium storage” bez marży. Tylko dziwne, że jest wyższa niż ta w cenniku. Stwierdzenie „bez marży” też mnie zastanawia, bo według kalkulatora e24 (zenbox kiedyś stał na Octawave, potem się migrował na e24) za 1 TB storage doliczają mniej niż 300 pln/miesiąc, co nie jest tym samym co 1000 pln/miesiąc (po cenie z cennika, a nie tej dwukrotnie wyższej zaproponowanej przez Pana Prezesa). To chmura się skaluje, czy nie? To jest z marżą, czy nie?
Akt 6 – to jak jest z tymi limitami – czy tylko ja jestem taki dziwny?
Zenbox przekroczył dla mnie masę krytyczną. Zaczynam szukać czy ktoś inny narzeka na intepretację regulaminu zenboxa w kontekście limitów. Długo szukać nie muszę. Sam Tomasz Fiedoruk, ówczesny CMO zenboksa pisze:
zenbox
Nie przeczę, że są inne dobre firmy. Jednak nie ma czegoś takiego jak hosting bez limitów, a już tym bardziej nie ma czegoś takiego jak dobry, tani, bez limitów. ;) Do pierwszej awarii / problemu. Za 150zł rocznie nie da się sprzedać Mercedesa bez limitu kilometrów i na tym zarobić, a więc i zapewnić klientowi konto na kolejne lata.
Nie wiem czemu tam gdzie my ułatwiamy, widzisz cwaniactwo i utrudnianie. Ta oferta może nie jest dla Ciebie, ale nie musisz od razu robić zarzutów z sufitu. (link)
Czyli zenbox otwarcie przyznaje, że nie są hostingiem bez limitów, ale tak się reklamują. Dla mnie jest to celowe wprowadzenie klienta w błąd. Ale chyba nie jestem odosobniony w swoich wątpliwościach:
Peter
W jednym miejscu piszesz, że za 150 PLN świadczysz usługę na wysokim poziomie, w drugim zaś, że nie da się za 150 PLN świadczyć usługi na wysokim poziomie.
Zdecyduj się.
Albo zatrudnij pijarowca, który wie co pisze i jest w tym konsekwentny. (link)
O komentarz w sprawie limitów hostingu zapytałem także Patryka Kozioła z Opiekuna Bloga:
opiekunbloga.pl
Nasze pakiety hostingowe są limitowane pod względem m.in. pojemności konta. Po wielu analizach uznaliśmy, że nie będziemy w stanie świadczyć usług hostingowych na wysokim poziomie, a jednocześniej rentownych czy bezpiecznie skalowalnych w oparciu o model „bez limitów”, który jest sam w sobie dość nieprzewidywalny i nie do końca klarowny. Dzięki takiemu podejściu nasza oferta jest dla każdego przejrzysta i nie budzi wątpliwości jaki zakres usług oferujemy naszym Klientom.
Może to też problem skali:
home.pl w wywiadzie dla antyweb.pl
antyweb: Obecnie mamy nowy trend płacenia tylko za rzeczywisty ruch w serwisie (Oktawave, Zenbox).
home.pl: Dokładnie tak, wszyscy są podnieceni Zenboxem. Oczywiście, przy małych kosztach działalności można stosować takie agresywne modele cenowe, ale te wszystkie komentarze i wpisy internautów, że tak fantastycznie jest, że można się kontaktować bezpośrednio z administratorem itd. Ja to wszystko pamiętam, my w home.pl też przez to wszystko przechodziliśmy na pewnym etapie rozwoju, ale przy dużej liczbie klientów, przy dużej liczbie produktów, które dostarczamy, przy zarządzaniu całą infrastrukturą to jest to niemożliwe. (link)
Ale z drugiej strony zenbox z problemami borykał się od samego początku:
Oktawave
Pracuj.pl korzysta z Oktawave w sposób, z którego Zenbox mógłby się wiele nauczyć przy tworzeniu skalowalnych i bezpiecznych architektur webowych.
Dodatkowo polecamy komentarz innej firmy hostingowej, która u nas działa, czyli Megiteam: „To były wpadki nie tylko Oktawave’a. Chwilowy problem ze storage po stronie Oktawave i nieoczekiwany restart maszyny, może się przerobić w długi problem po stronie klienta, jeżeli zaprojektował sobie architekturę tak, a nie inaczej. Sprawdzenie spójności filesystemu trwa krótko na małych dyskach, tym dłużej, im większy storage.
Awarie w Zenboksie robią czarny PR Oktawave’owi, ale my korzystamy dokładnie z tych samych rozwiązań, tyle tylko, że mamy kilkaset małych maszyn, a nie kilka dużych (mowa o dyskach). Zdarzało się (jest spokój od dłuższego czasu), że na chwilę któryś serwer tracił połączenie ze storage. Po restarcie i fsck wracał nam do życia kilka – kilkanaście minut. Przerwa akceptowalna dla klientów”.
Dla każdego, kto siedzi w branży, daje to dość oczywisty obraz. (link)
Epilog – jak żyć?
To nie jest tak, że mam ból d*py nagle o storage. Na początku posta linkowałem dwa wpisy na FB ze wcześniejszymi problemami, na moim serwerze nie było dostępne magento 2.0, mimo, że było reklamowane, były problemy z uptime (DDoS i inne), ciągłe problemy autoisntallera i inne. A jak kogoś to w dalszym ciągu nie przykonuje, to zapraszam na fanpage zenboxa (jak zaczynałem swój hosting u nich, tylu problemów i negatywnych komentarzy nie było). Po odpowiedzi Pana Prezesa straciłem nadzieję oraz nerwy i poprosiłem zenbox o zwrot rocznego abonamentu. Jak go dostanę przenoszę gdzie indziej.
Aktualizacja 26.03.2016 20:44
Po dialogu na wykopie Pan Prezes odpisał w zgłoszeniu: „Potwierdzam przekazanie do księgowości, we wtorek poleci zwrot + niezbędne papierki.”. Będę uzupełniał posta o dalszy rozwój spraw.
Aktualizacja 31.03.2016 09:07
Dzisiaj otrzymałem przelew od zenboxa ze zwrotem abonamentu za rok – dziękuję. Zaczynam zatem poszukiwanie nowego hostingu i proces migracji na nowy serwer, który chcę zakończyć w kwietniu.
Aktualizacja 21.04.2016
Skończyłem poszukiwania hostingu, który zastąpi mi zenbox. Przeszedłem w końcu na najtańszego OVH VPS. Miałem o tym zrobić osobny wpis, ale do tej pory nie mogłem się zebrać. W ramach tl;dr mogę napisać, że wszystko musiałem zrobić sobie samemu (równocześnie wada jak i zaleta), ale po ponad roku jestem bardzo zadowolny (poza kilkusekundowym brakiem internetu raz na jakiś czas na serwerze, na razie nie zaszło mi to bardzo za skórę, bo mam cloud flare na froncie).
Popraw to „Polską” w swojej laurce. To przymiotnik – pisze się małą literą.
Poprawione – dziękuję. Tak już się przyzwyczaiłem i zawsze piszę wielką literą. Tak samo jak rzeczowniki określające członków rodziny. Jak już miałbym się czepiać to raczej „nie ekonomiczne” u Pana Prezesa.
Wyeskalowal ticket – że co? Możesz ten fragment przetłumaczyć na polski?
Zaproponujesz tłumaczenie? (-;
„Przekazał zgłoszenie do wyższego działu”
Zmiana wprowadzona – dziękuję.
Trochę mam mieszane uczucia. Z jednej strony zgoda, Zenbox idzie na dno, reklamują się też tanimi chwytami, ale każdy bardziej ogarnięty wie, że ich model rozliczania jest dostosowany do UU, więc nie zależy im na klientach, którzy używają serwera w inny sposób – a w zasadzie ten typ hostingu nie jest przeznaczony dla takich klientów.
Natomiast co do triku z „bez marży” to pozostawię to bez komentarza – porażka.
Masz rację, ale w takim razie nie powinni się reklamować jako hosting „z nieograniczoną przestrzenią”, nawet jak są pewne ograniczenia w regulaminie, które według mnie nadużywają na swoją korzyść.
Dopiero teraz odnalazłem ten wpis i również potwierdzam. Po pierwszej quota exceeded zwiększyli mi limit tzn miało być bez limitu ale ostatnio się nadziałem na kolejny.
Podobnie jak autor tego wpisu hostuje conieco plików tyle że dźwiękowych a jeszcze do tego mam dużą bazę danych. Niestety wygląda na to że jest to tylko hosting dla kogoś kto jest Kominkiem, ma dużo UU i jedną stronę na WordPress.
Heh, daleki jestem od stwierdzeń, że zenbox się kończy, ale zakładając, że pliki dźwiękowe ważą wielokrotnie mniej od video, to widzę, że ich próg bólu się zmniejsza. Ja przeszedłem w końcu na najtańszego OVH VPS. Miałem o tym zrobić osobny wpis, ale do tej pory nie mogłem się zebrać. W ramach tl;dr mogę napisać, że wszystko musiałem zrobić sobie samemu (równocześnie wada jak i zaleta), ale po ponad roku jestem bardzo zadowolny (poza kilkusekundowym brakiem internetu raz na jakiś czas na serwerze, na razie nie zaszło mi to bardzo za skórę, bo mam cloud flare na froncie).
A ja polecam autorowi Na prawdę rewelacyjny hosting DEDYKOWANY (to dobry VPS z administracją ze strony usługodawcy)
Polecam zajrzeć na statnet.pl lub napisać wprost do obsługi aby dobrali serwer do potrzeb.
Na prawdę nie jest drogo, jest przyjemnie i miło i ŻADNYCH PROBLEMÓW.
Mam u nich 3 serwery i nie mogę narzekać.
Z zenboxa zrezygnowałem jakieś pół roku temu, choć byłem z nimi od powstania, zatem wiem co autor ma na myśli i o czym pisze ;)
a dlaaczego tu n nie jest napisane ile chciałęs tych giga umieścić 1T ?
Odpisałem na wykopie, odpisze i tutaj: a jakie to ma znaczenie dla „nieograniczonej przestrzeni”?
Meh. Nie rozumiem po co się użerać z małymi firmami hostingowym o ich slogany o „nieograniczonym X”.
Takie grube pliki hostuj uAmazona na S3, będzie wygodniej i taniej.
Rozumiem, tylko, że jak miałem wykupioną już usługę z „nieograniczoną powierzchnią” to chciałem z niej skorzystać [;
Dopiero ludzie przejrzeli na oczy a ja od początku mówiłem ze to ładnie opakowane gowno
Nie uważam zenboxa za „gówno”. Dużo gorsze jest chociażby, okraszone ostatnio sławą, 2be. Widocznie moje wymagania rosną, a zenbox jest dla mniej wymagających klientów.
mówiąc szczerze uśmiałem się setnie
w stopce dumnie wisi „Absolwent informatyki i MBA, od 4 lat pełni role managerskie w sektorze IT. ” i taki tekst.
za 150 rocznie nikt cokolwiek wiedzący o IT nie uwierzy w hosting bez limitu, abstrahując że komuś chce się użerać za te śmieszne pieniądze…
Abstrahując od bezpodstawności Twojego zarzutu rozumiem, że według Ciebie lepiej siedzieć cicho i przyzwalać na fałszywą reklamę?
To znaczy gdzie tutaj byhła bezpodstawność?
Narzekania dobrze się sprzedają, więcej osób na blogusiu, więcej pieniążków. A tymczasem w materiałach na zenbox.pl jest napisane, że przestrzeń jest NIEMAL nieograniczona.
No ale w końcu MBA i dyplom z IT nie zobowiązuje do trzeźwego myślenia…
Dokładnie tylko o to chodziło. Więcej osób na blogusiu, więcej wyświetleń reklam, których nie mam.
Na FB umieściłem screen gdzie na stronie głównej zenboxa nie ma słowa „niemal”.
#słabyTroll
Literówka w „autoisntallera” ;)